Dutchies on the Road - Trip to Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Mayra Goevaerts - WaarBenJij.nu Dutchies on the Road - Trip to Melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Mayra Goevaerts - WaarBenJij.nu

Dutchies on the Road - Trip to Melbourne

Door: Mayra Goevaerts

Blijf op de hoogte en volg Mayra

04 December 2014 | Australië, Melbourne

The most livable city in the world, Melbourne. Dat verdient wel even een bezoekje. Daarnaast was daar ook de welbekende Great Ocean Road te vinden. Roël was 6 november al klaar met zijn deadlines en ik had daarna alleen nog maar een examen 20 november. Genoeg tijd om even een weekje een roadtrip te maken met Billy.

Maandag 10 November vertrokken we vanuit Sydney om via de snelweg in een keer naar Melbourne te rijden. Na 9,5 uur rijden, 3 keer tanken, 100+ dooie kangoeroes naast de weg hebben zien liggen, de top speed van m'n autotje te hebben ontdekt (downhill en op vlakke weg hehe) en erachter te zijn gekomen dat Roël goed is in instant slapen, kwamen we aan in Melbourne. Daar boekte we nog snel een nachtje in het Space Hotel, waar we plannen maakte voor de komende dagen. Uitgeput en tevreden over de prestaties van m'n net eerste autotje en alle mooie uitzichten die we onderweg gezien hadden viel ik die nacht in slaap.

We hadden besloten de volgende dag meteen te vertrekken naar de Great Ocean Road. Vanaf Melbourne reden we naar Torquay, waar de Great Ocean Road begon. Eenmaal daar werden we doodgegooid met "scenic lookout"-borden aangezien de Great Ocean Road alleen maar scenis lookout is. Al na 10 minuten op die Grote Oceaan weg te hebben gereden kwamen we achter een paar luxe auto's te rijden (Lamborgini, Ferrari, Audi, BMW), waar ik met mijn 20 jaar oude Billy hun fotoshoot photobombde. Onderweg stopten we bij verschillende stranden, vuurtorens, etc. De hoogtepunten waren toch wel het wilde koala's spotten bij Cape Otway en de Twelve Apostles kijken bij zonsondergang. Na de zonsondergang was het tijd om een slaapplek te gaan zoeken. Na wat rondrijden kwamen we uit bij een camping in Princeton. Toen we 's nachts de camping opreden keken 100+ kangoeroe ogen ons aan, blijkbaar medebewoners van de camping zelf. Helaas waren alle supermarkten al dicht in deze middle of nowhere en hadden we "avondeten" wat bestond uit een stukje kaas, wat ham, komkommer en een stukje brood met nutella A.K.A. alles wat we nog overhadden. Na de sterrenhemel te hebben bewonderd was het tijd om te gaan slapen tussen de kangoeroes.

Na wakker geworden te zijn in een ijskoude tent (temperaturen die we niet waren gewend in Sydney) bekeken we de rest van de Great Ocean Road. Een plek waar we zeker van genoten hadden is Loch Ard Gorge, niet te omschrijven hoe mooi. Aangezien we het laatste stuk van de Great Ocean Road nu gehad hadden besloten we binnenlands terug te rijden. Het landschap veranderde ineens van Australisch naar een beetje Frans-ish of Zwitsers, met allemaal bergen, schapen en koeien, naar tropisch regenwoud. We besloten nog even een kleine versie van expeditie robinson te doen en wat watervallen te bezoeken in het regenwoud, natuurlijk off-road om wat dichterbij te komen bij de watervallen. Tijd om terug te rijden richting Melbourne. Nog snel even een hosteltje geboekt in St. Kilda, een van de suburbs van Melbourne.

Onze vierde dag besteedde we in Melbourne zelf. We bezochten het Skydeck, het Southern Hemisphere's highest viewing point. Terwijl we door de straten van Melbourne liepen vonden we Street Art. Daarnaast bezochten we de Sport Stadiums, aangezien Melbourne bekend staat om de sport en gingen we uit eten bij een Italiaans restaurant. De avond werd afgesloten met een typisch avondje uit in het Base hostel, dicht bij ons hostel.

De volgende dag bezochten we de Queen Victoria Market, een van de bekende markten in Melbourne. Daarna namen we de gratis City Tram om een kijke te nemen bij de oude gebouwen die Melbourne ons te bieden had. 's avonds besloten we naar Philip Island te rijden, wat op de terugweg richting Sydney was. Daar bekeken we de welbekende Penguin Parade. De Penguin Parade is een moment op de dag (meestal rond zonsondergang) waarop op een bepaalde locatie in Philip Island elke dag 100+ penguins vanuit de zee het strand op komen wandelen richting de duinen om daar te slapen. Enorm schattig natuurlijk. We reden door naar Wilsons Promotory, waar we strandden en een nachtje in de auto spendeerden.

Na wakker geworden te zijn tussen de koeien besloten we door te rijden naar Lakes Entrance om de Ninety Mile beach te bewonderen en even een verfrissende duik te nemen na een nacht in de auto. Eenmaal daar sprak een local ons aan over het zwemmen in de zee en adviseerde ons na het zwemmen een lekker warme gratis douch te nemen die niet veel verder te vinden was (hadden we dat maar eerder geweten...). Daarna reden we via de Coastal Ride terug richting Sydney. We besloten een nacht te spenderen in Jerveys Bay. Helaas konden we de camping plaats niet meer vinden in het donker en sliepen we nog een nachtje in de auto.

's Ochtends bij het ontbijt werden we vergezeld door de kangoeroes. We bewonderden nog even de gave wolkenformatie die zich boven Jerveys Bay had gevormd en namen een laatste duik voordat we terug reden naar Sydney. Daar werden we ontvangen door onze lieftallige huisgenoten van Lamrock Avenue, die toevallig net de BBQ hadden aangestoken en vroegen of we mee aten. Ofcourse! Een goede afsluiter van een geslaagde roadtrip (2000+ km's in een week, pittig veel)!

Arrivederci!

• 04 December 2014 - 07:59

Berrie:

Hoi Mayra, en de foto's vertellen de rest.